“Okul Tükenmişliği” Başlıklı Seminer Yoğun İlgi Gördü
Vakfımız’ın yürüttüğü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık çalışmaları kapsamındaki ilk etkinliğimizi “Okul Tükenmişliği” semineri ile gerçekleştirdik.
9 Mayıs Cuma akşamı Boğaziçi Konak’ta Klinik Psikolog Neslihan Arıcı (PDR ’06) moderatörlüğünde gerçekleştirdiğimiz seminerde Uzman Psikolog – Terapist Ayşe Altunkaya Erdoğmuş (Psikoloji ’92) ve Rehberlik Öğretmeni Meryem Betül Karakeçe’yi (PDR’ 07) konuşmacı olarak ağırladık.
Katılımın oldukça yüksek olduğu seminerde Ayşe Hanım, bu etkinliğin Vakfımız’ın Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık çalışmalarına bir girizgah niteliğinde olduğunu ve çeşitli etkinliklerle çalışmaların devam edeceğini belirtti. Okul tükenmişliği konusuna başlamadan önce, katılımcılara kendi tükenmişliklerini ölçmeleri için küçük bir test uygulaması yapıldı.
Başlangıç olarak Ayşe Hanım tükenmişlik kavramının tarihsel gelişiminden bahsetti. Daha sonra tükenmişliğin duygusal boyutu, duyarsızlaşma boyutu ve kişisel başarı hissinin tükenmesi boyutu olmak üzere üç boyutlu olduğunu anlattı. Öğrencilere “Bizi neler tükenmişliğe götürür?” sorusu soruldu ve kendilerini tükenmiş hissedenlerin bu noktada fikri öğrenildi. Katılımcılardan gelen cevaplardan bazıları; yoğunluk, yabancı dilde eğitim almak, bölümü sevmemek, yüksek beklentiler, değerlerin okul ile çatışması, mükemmeliyetçi olmak ve gelecek kaygısıydı. Seminerde tükenmişliğin nedenleri üzerine konuşuldu ve bu noktada sosyal medyanın bireylerin tükenmişliği üzerindeki etkisine de değinildi.
Tükenmişliğin semptomlarından bahsederken Ayşe Hanım; belirtiler çok sık gözleniyor ve hayatımızda bir şeyleri engelliyorsa, bunun sorun teşkil edeceğini belirtti. Orta ve hafif düzeyde tükenmişliğin bireyin çabaları sonucu giderilebileceğini söyleyen konuşmacılarımız, ileri düzeyde tükenmişlik için mutlaka yardım almanın gerekliliği üzerinde durdu. Ayşe Hanım “Buraya geldiğinize göre henüz tükenmediniz.” diyerek katılımcılara ümit verdi.
Son olarak tükenmişlikle başa çıkma yollarına değinen konuşmacılarımız, sosyal destek sisteminin önemini vurguladı. Bu noktada; verimli işsiz/derssiz vakit geçirmek, yeterince ve kaliteli uyku, bilgisayar vb. kullanımına ara vermek, organize ve düzenli olmak, fiziksel etkinlikte bulunmak ve hayır işi yapmanın tükenmişliği yenmede etkili yöntemler olduğuna değindiler. Kendimizi tanıyıp tükenmişlik sinyallerini fark etmenin önemli olduğunu söyleyen Ayşe Hanım, “tıpkı telefona yalnızca belli bir şarj cihazının uyması gibi” bize en uygun yöntemi yine kendimizin belirleyebileceğini belirtti.
Son olarak programa katılan öğrencilerden Vakfımız’ın Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık çalışmalarından beklentilerini yazıp vermeleri isteyen konuklarımız çok verimli geçen semineri noktaladılar.
Haber: Emine Muslu – PDR ‘14